নতুন অসমীয়া সাথৰৰ সংগ্ৰহ
মই ভাত পানীও নাখাওঁ, দৰমহাও নলওঁ;
উত্তৰঃ তলা-চাবি।
তথাপিও আপোনাৰ ঘৰৰ সম্পূৰ্ণ পহৰা দিওঁ,
কওঁকচোন মই কোন ?
Table of Contents
পানী আছে মাছ নাই, জংঘল আছে বাঘ নাই ?
উত্তৰঃ নাৰিকল।
আদি আছে অন্ত নাই, জন্ম আছে মৃত্যু নাই কি ?
উত্তৰঃ সময় ।
কি পাতৰ আগ নাই ?
উত্তৰঃ টিনপাত।
অসম দেশৰ বিষম কথা, কি গছৰ পাত গোটা ?
উত্তৰঃ পিয়াজ।
এজনী চেৰেলী গাই, সাতখন পথাৰৰ ধান খায় ?
উত্তৰঃ কাচি।
পানীৰ মাজেদি অবাধে চলিল,
উত্তৰঃ হাঁহ।
বুৰ মাৰোতে গা নিতিতিল,
ই কি জীৱ গৰালত থাকে,
বহল ঠোঁটেৰে চিকাৰ কৰে ?
মনে মনে চুকত বহোঁ,
উত্তৰঃ ডাক টিকট।
পৃথিৱীখন ভ্ৰমি ফুৰোঁ ?
বাৰটা মাহত তেৰটা মাত,
উত্তৰঃ ফেঁচা।
থম্ থম্ কৈ বহি থাকে চকুটেলেকাৰ জাত ?
মই থাকো লগত,
উত্তৰঃ মোবাইল ফোন।
ঘুৰি ফুৰোঁ জগত,
বাৰ্তা গোটাই দিওঁ লোকক,
পাৰিবানে কব মই কোন ভকত ?
মামা হঁতৰ ক’লী গাই ঘাটে ঘাটে পানী খায়।
উত্তৰঃ বৰশি।
ঘৰ আছে, দুৱাৰ নাই মাত আছে, মানুহ নাই ?
উত্তৰঃ ৰেডিঅ।
ক’লা ক’লা পখীটো,ক’লা বনত চৰে, দুই পৰ্বতে হেঁচা মাৰিলে, ক’লা পখীটো মৰ ?
উত্তৰঃ একটি।
ঘৰৰ ওপৰত ঘৰ তাতে পৰি মৰ ?
উত্তৰঃ আঠুৱাঁ।
ইয়াতে মাৰিলোঁ টিপা গঁড়গাও পালেগৈ শিপা ?
উত্তৰঃ ভুমিকম্প।
এডাল খেৰে ঘৰটো বেঢ়ে ?
উত্তৰঃ জুই।
কি ফল মিঠা কিন্তু বজাৰত বিক্ৰী নহয় ?
উত্তৰঃ কষ্টৰ ফল।
কি হয় সেইটো, যিটো আপোনাৰ ওচৰত যিমান বেছিকৈ থাকে, সিমানেই আপুনি চকুৰে নেদেখা হৈ পৰে ?
উত্তৰঃ আন্ধাৰ।
জুইত ফুটে পানীত মৰে, সেই বস্তু সকলো ঘৰে ঘৰে ?
উত্তৰঃ নিমখ।
লাগিলে পেলাই দিয়ে, নালাগিলে উথাই থয় ?
উত্তৰঃ চাইকেলৰ ষ্টাণ্ড।
সেইটো কি হয় যিটো মাহত এবাৰ আহে, কিন্তু ২৪ ঘন্টাৰ পাছত গুছি যায় ?
উত্তৰঃ তাৰিখ।
তিনি আখৰত মোৰ নাম, প্রশ্ন সোধাই প্রথমৰ কাম দ্বিতীয় তৃতীয়ই মিলি বুজাওঁ গৰম। পাৰিবানে ক’ব কিনো মোৰ নাম ?
উত্তৰঃ কিতাপ।
কানত ধৰি নাকত বহে ?
উত্তৰঃ চশমা।
আহিছে বাৰু মোৰ জন্মৰ পাছত, কিন্তু গুচি যায় গৈ মৃত্যুৰ আগত ?
উত্তৰঃ দাঁত।
এটা নিগনি এশ ধান কুটে, নেগুৰত ধৰিলে জাপমাৰি উঠে ?
উত্তৰঃ ঢেকী।
এঠেঙীয়া বগলী, নিতৌ নাচে গধুলি ?
উত্তৰঃ বিচনী।
পানী থাকিলে বগলী জীয়ে, পানী শুকাই গলে বগলী মৰে ?
উত্তৰঃ চাকি।
কি ড্ৰাইভাৰে গাড়ী নচলায় ?
উত্তৰঃ স্ক্ৰুড্ৰাইভাৰ।
হাতী দাঁত কদমৰ পাত ভাঙিব নোৱাৰিলে গোলামৰ জাত ?
উত্তৰঃ মূলা।
আহোঁতে খুলিহে তৃপ্তি পায়, যাওতে মাৰি বাৰে বাৰে চায় ?
উত্তৰঃ তলা ছাবি।
আছেনে এনে আচৰিত জীৱ, যি নাখায় মুখেৰে পানী ?
উত্তৰঃ ভেকুলী।
আমাৰ লগত থাকে সদায়, কেতিয়াও নকৰে কামত সহায়, বিপদত পৰিলেও উভতি নাচায় ?
উত্তৰঃ ছাঁ।
এটা ফল দিনত পকে, এটা পকে ৰাতি, এইকেইটা কি ফল কোৱাচোন ভাবি-চিন্তি ?
উত্তৰঃ বেলি আৰু জোনবাই।
এনেকুৱা কি আছে আমি যিমান খালেওঁ পেট নভৰে ?
উত্তৰঃ উজুতি।
এনেকুৱা কি আছে, যি জুনত আছে, জানুৱাৰিত নাই, জুইত আছে, পানীত নাই ?
উত্তৰঃ গৰম।
এবাৰেই মাথোন পেটভৰাই খায়, তাৰপাছত জীৱনভৰ আৰামত শুই কটায় ?
উত্তৰঃ লেপ বা তুলি।
ওপৰেও হাড়, তলেও হাড়, মাজত পাখি, খাব নোৱাৰি থৈছো ৰাখি ?
উত্তৰঃ জাপি।
কি বল খেলিব নোৱাৰি ?
উত্তৰঃ মনোবল।
শাহটো পেলাই বাকলিটো খায়, সেইটোনো কি বস্তু কোৱাচোন ভাই ?
উত্তৰঃ ঔ টেঙা।
সাঁথৰ কি?
সাঁথৰ (English: Riddle) হৈছে দ্বৈত অৰ্থ বা অস্পষ্ট অৰ্থ থকা এক বাক্য, প্ৰশ্ন বা খণ্ড-বাক্য, যাক প্ৰহেলিকাৰ ৰূপত সমাধান কৰিবৰ বাবে আগবঢ়োৱা হয়। সাঁথৰত বক্তব্য লুপ্ত থাকে অৰ্থাৎ ই গুপ্ত বা গোপনীয় অৰ্থযুক্ত কথাহে৷ কোনো এটা প্ৰশ্নৰ উত্তৰ পোনপটীয়াভাৱে নিবিচাৰি ইয়াত আওপকীয়াকৈ উত্তৰ বিচৰা মানুহজনক প্ৰশ্ন কৰা হয়। সাধাৰণতে প্ৰশ্নটোৰ মাজতে ইয়াৰ উত্তৰ সোমাই থাকে যদিও সেই কথা অলপ চিন্তা কৰিলেহে বিচাৰি পোৱা যায়। সাঁথৰ হৈছে মানুহৰ খেয়ালি মনৰ পৰিচায়ক। সাঁথৰসমূহ মানুহৰ মুখেমুখে প্ৰচলিত হৈ থাকে আৰু সাধাৰণতে শিশুৰ মনোৰঞ্জনৰ কাৰণে ব্যৱহাৰ কৰা হয়। সাঁথৰৰ গুপ্ত অৰ্থ ভেদ কৰিব নোৱাৰিলে সাঁথৰৰ পৰা আনন্দ লাভ কৰাটো টান হৈ পৰে৷ সাঁথৰৰ উত্তৰ দিবলৈ চিন্তন আৰু মননৰ আৱশ্যক৷ সাঁথৰ শব্দৰ প্ৰতিশব্দৰূপে “দৃষ্টান্ত’’ বা “দিষ্টান’’ ব্যৱহাৰ কৰা হয়৷ সাঁথৰ প্ৰহেলিকাময় প্ৰশ্ন, সোধোঁতাই উত্তৰ নজনাসকলক বিভ্ৰান্ত কৰিবলৈ আৰু তেওঁলোকৰ উদ্ভাৱনী শক্তি পৰীক্ষা কৰিবলৈ চাতুৰীৰে প্ৰশ্ন নিক্ষেপ কৰে৷ সাঁথৰত পৰস্পৰ বিৰোধী বৰ্ণনা বাক্যৰ স্থিতি লক্ষ্য কৰা যায়৷
সাঁথৰৰ প্ৰকাৰ:
সাঁথৰৰ উপস্থাপন বা বাক্যৰীতিলৈ চাই ইয়াৰ কেইবাটাও প্ৰকাৰ নিৰ্ণয় কৰিব পাৰি৷
যেনে:
- বৰ্ণনাত্মক সাঁথৰ,
- টেটকুটিমূলক সাঁথৰ,
- জ্ঞানমূলক প্ৰশ্ন বা সাঁথৰ,
- সমস্যাপ্ৰধান সাঁথৰ আৰু
- ছল-সাঁথৰ৷
বৰ্ণনাত্মক সাঁথৰ:
বৰ্ণনাত্মক সাঁথৰত প্ৰশ্ন প্ৰহেলিকাময় ভাষা আৰু বৰ্ণনাৰ সহায়ত উপস্থাপন কৰা হয়৷
যেনে:
গল আছেই ঠেং নাই
কাণ আছেই চকু নাই
পেট আছেই হাত নাই
মুখ আছেই জিভা নাই
এইটো কি বস্তু ভাই৷
উত্তৰ: কলহ বা ঘটি৷
টেঁটকুটিমূলক প্ৰশ্ন বা সাঁথৰ:
টেঁটকুটিমূলক প্ৰশ্ন বা সাঁথৰত সাঁথৰৰ শেষৰ বাক্যটোৱেই প্ৰকাৰ্য সাধন কৰে৷
যেনে:
কি হাতীৰ শুঁৰ নাই?
উত্তৰ: গুৱাহাটীৰ৷
জ্ঞানমূলক সাঁথৰ:
জ্ঞানমূলক সাঁথৰ বা প্ৰশ্নত উত্তৰটো সম্বন্ধে আগতেই জ্ঞান থকা হ’ব লাগিব৷
যেনে:
বায়ুতকৈ বেগী কি?
উত্তৰ: মন৷
সমস্যা প্ৰধান সাঁথৰ:
সমস্যা প্ৰধান সাঁথৰত একোটা সমস্যা ডাঙি ধৰা হয়৷
যেনে:
ইঘৰৰো মাক-জীয়েক, সিঘৰৰো মাক-জীয়েক; পকা কল তিনিটা, গাই পতি কেইটা?
উত্তৰ: এটাকৈ৷
ছল-সাঁথৰত ছল:
ছল-সাঁথৰত ছল কৰি প্ৰশ্ন সোধা হয়৷ এই সাঁথৰক ব্যংগপ্ৰধান সাঁথৰো বোলে৷
যেনে:
মাক লতা পতা, জীয়েক ফুলবাৰী, পুতেকৰ ভোচ্ ভোচ্ কৰে গাড়ী৷
সেইটোনো কি অদ্ভূত প্ৰাণী কোৱাচোন ভাবি-গুণি৷
উত্তৰ: কোমোৰা
নতুন অসমীয়া সাথৰ:
সাঁথৰৰ বৈশিষ্টসমূহ:
- সাঁথৰত ৰূপক বা প্ৰতীকৰ মাজত বৈপৰীত্য বা বিৰোধ থাকে৷
- সাঁথৰত প্ৰতীক বা ৰূপক অসম্পূৰ্ণ৷
- বৰ্ণনাৰ আধিক্যৰ জৰিয়তে পৰিস্ফুট বিৰোধ আৰু
- মিথ্যা ৰূপক বা প্ৰতীকৰ জৰিয়তে পৰিস্ফুট বিৰোধ৷
3 thoughts on “নতুন অসমীয়া সাথৰ : অসমীয়া সাঁথৰ”